Monday, December 14, 2009

Mitos buah-buahan




Usah takut untuk menikmati buah-buahan seperti nanas,mentimun dan betik yang sering kali dikatakan tidak baik untuk kesihatan organ intim wanita. Sebenarnya,larangan tersebut lebih tertumpu pada mitos.Kenyataannya, bahan-bahan tersebut mengandungi gizi yang baik, terutamanya bagi wanita. Jadi, jangan ragu untuk menikmatinya.



Betik

Mitos: Alat sulit atau organ intim mengeluarkan lendir yang berlebihan.

Fakta:


* Betik muda biasanya tidak berbau. Getahnya yang berwarna keputihan mengeluarkan suatu enzim 'protease' yang fungsinya sama seperti 'bromelin' pada nanas atau 'actidin' pada kiwi.

* Isi buah betik yang berwarna oren menunjukkan bahawa betik kaya dengan beta karoten, sangat berguna untuk menjaga penglihatan, memperbaiki jaringan yang rosak, mempertahankan kelembapan kulit dan rambut.

* Betik juga sumber vitamin C, iaitu antioksida yang akan menghalangradikal bebas.

* Serat dalam betik, merupakan serat yang larut dalam air yang boleh mengikat kolesterol jahat. Serat ini juga membantu penghadaman serta melancarkan pembuangan air besar.



Mentimun

Mitos: Keputihan dan bau yang tidak sedap di bahagian vagina.

Fakta:


* Mentimun mengandungi asid 'malonat' yang baik untuk mengurangi berat badan.

* Kandungan seratnya yang tinggi berguna untuk melancarkan pembuangan air besar, menurunkan kolesterol dan meneutralkan racun.

* Kandungan 'fosfor', vitamin C, asid 'folic' pada mentimun berfungsi melancarkan pembuangan air kencing, menghilangkan ketegangan, atau ubat antistress. Vitamin E yang terkandung pada mentimun juga akan melambatkan proses penuaan dan menghilangkan kedut.

* Mentimun juga mengandungi 'astringent' sehingga boleh meneutralkan kulit yang terlalu berminyak, merawat jerawat, mengatasi bengkak di sekitar mata dan mencegah kedutan di wajah.




Nenas

Mitos: Rasa gatal di bahagian vagina.

Fakta:


* Nanas mengandungi asid 'oxalic'. Jika nanas dimakan tanpa dibersihkan terlebih dahulu, ia boleh menimbulkan rasa gatal bagi yang memakannya. Rasa gatal tersebut terjadi di bahagian luar tubuh, seperti permukaan kulit, atau di dalam tubuh, seperti di bahagian dalam organ wanita. Jadi, sebaiknya nanas dibersihkan dengan garam terlebih dahulu supaya kandungan asid 'oxalic'nya hilang.

* Nanas adalah sumber vitamin C dan vitamin A yang merupakan antioksida bagi tubuh. Selain itu, karotena dalam nanas berguna untuk mempertahankan kesihatan kulit.

No comments:

Post a Comment